Vi holder åpent på våre klinikker! Information om rutiner i forbindelse i Covid-19 >

Computer Vision Syndrome (CVS) – skjermtrøtte øyne

Antallet mennesker med trøtte og anstrengte øyne øker i takt med økt skjermbruk. Problemet er ofte kortvarig og du kan gjøre en god del selv for å lindre problemene. I visse tilfeller kan det dog finnes bakenforliggende  årsaker som trenger behandling.

Den digitale utviklingen går, som kjent, i en meget rask takt. Det er på mange vis  fantastisk, men det medfører også en del utfordringer. Øynene våre henger ikke helt med i den raske utviklingen og utsettes i dag for mye mer nærarbeid enn hva de er skapt for. En konsekvens av dette er CVS (Computer Vision Syndrome), som innebærer at øynene blir anstrengte etter langvarige skjermtid.

Skjermenes tid

Majoriteten av arbeidsaktive i Norge jobber i det daglige foran en skjerm, mange gjennom størsteparten av en arbeidsdag. Men skjermtiden  slutter oftest ikke med arbeidsdagens slutt; den fortsetter videre inn i scrollende sosiale-mediers oppdateringer, nyheter, nettshopping og mye annet. Noen ganger viktige saker, andre ganger bare tidtrøyte og rent tidsfordriv. De fleste tenker nok ikke på hvor ofte og hvor lenge de titter på diverse skjermer, go mange vil nok bli relativt sjokkerte over å finne ut av sin egen skjermtids-statistikk.

Utfordringer for øynene

Å fokusere blikket på noe som er på nært hold, er i seg selv mer anstrengende for øyet og synet enn vha det er å fokusere på noe som er langt borte. Årsaken til dette er at musklene i øyet må jobbe hardere for å beholde bildet skarpt når noe er nært.  At arbeidet ofte skjer foran en skjerm, skaper en ekstra anstrengende dimensjon fordi skjermen er en lyskilde samt refleksjoner fra skjermen. I tillegg blinker vi ikke like ofte når vi er foran en skjerm som det vi gjør i det daglige. Fokuseringen er ofte langvarig.  Alt dette bidrar til at øynene blir trøtte.

Vanlige symptom på CVS inkluderer trøtte og anstrengte øyne, problemer med å fokusere, hodepine, tåkete syn og stramme nakkemuskler. I mange tilfeller opphører eller minsker problemene når øynene får hvile.

For kortvarige problem finnes det noen saker du kan tenke på for å forbedre forholdene for øynene.

 

Fire tips for deg som lider av CVS

1: Ta regelmessige pauser i arbeidet foran skjerm

Ta gjerne to (eller flere) fem-minutters pauser i timen. Hent vann, gå litt rundt  omkring, strekk litt på deg og småprat med en kollega. På den måten vil øynene få seg en liten hvil.

2: 20-20-20 regelen gir viktige mikropauser

Å titte på noe på lenger avstand, er ikke like anstrengende for øynene som å titte på noe på nært hold.  Bruk gjerne 20-20-20-regelen,. Den innebærer at du for hvert 20ènde minutt titter bort på noe ca 20 meter bort i 20 sekunder. På dette viset får øynene en rask mikrohvil mellom krevende stunder foran skjermen.

3: Bruk god belysning – men unngå refleksjoner

Det er mer behagelig for øynene om det er store lyskildeforskjeller mellom skjermen og øvrige rom-miljøet. Rommet du befinner deg i, bør være godt belyst og skjermens lys bør faktisk matche lysstyrken i omgivelsene. Pass også på at omgivelsene lys ikke reflekteres i din skjerm.

4: Finn optimal avstand mellom ansiktet og skjermen

Avstanden mellom øyet og skjermen, er noe du kan ta en titt på. Denne avstanden bør være mellom  50 og 80 centimeter. Det skal selvsagt fortsatt være bekvemmelig å lese på skjermen din, så i noen tilfeller kan det medføre at du trenger en større skjerm eller at du må øke skriftsstørrelsen. Høydemessig bør skjermen være plassert slik at blikket er rettet noe nedover når man jobber.

Når bør jeg søke behandling?

Dersom problemene ikke minsker eller går over når du lar øynene hvile, kan det være andre bakenforliggende årsaker til problemet. Det kan være du har en ukorrigert synsfeil eller et samsynsproblem som trenger behandling. Derfor råder vi deg til å kontakte en øyeklinikk for en undersøkelse dersom disse små tipsene ikke hjelper deg i hele tatt.