Vår uttalelse under
åpenhetsloven

Memira Norge

Memira har jobbet med synskorrigerende behandlinger i over 20 år. Bakgrunnen ligger i erfarne optikere og leger, som gjennom samarbeid og erfaringsutveksling utviklet et vellykket konsept
som vi i Memira kaller Memiras kjernemodell. Med et høyt nivå på service, tilgjengelighet og kvalitet, vil Memira bli «Øyepartneren for livet». Oppigjennom årene har Memira i Sverige, Danmark og Norge hjulpet over 150 000 mennesker til å leve livet uten briller og linser.
Reisen fortsetter.


Siden 2019 har Memira vært eid av helsebedriften Bergman Clinics. De norske klinikkene er en del av vår skandinaviske kjede, som er Nordens største aktør innen synskorrigerende kirurgi. Vi er tilstede på over 60 lokalisasjoner i Norge, Sverige og Danmark samt Nederland.

Memira Norge har 10 klinikker. Vi har 8 klinikker med operasjonsstuer og 2 klinikker som kun har
fasiliteter for for- og etterunersøkelser. I tillegg har Memira Norge 2 Memira sertifiserte partnere, som er samarbeidsbutikker/klinikker som gjør Memira enda mer tilgengelig. I Norge hjelper vi mer enn 5500 pasienter per år. Vi behandler alle typer av synsfeil. Vi tilbyr ulike behandlinger
avhengig av pasientenes behov og forventninger, enten laserbehandlinger, linseimplantat eller linsebytte.


Memiras hovedkontor har base i Stockholm. Hovedkontoret inkluderer HR, ulike supportfunksjoner, markedsføring så vel som økonomi og IT. Hovedkontoravdelingene rapporterer til CEO og CFO.

Virksomhet på en etisk og bærekraftig måte 

Memira har en tydelig sosial innvirkning gjennom å forbedre synet til tusenvis av pasienter, og dermed også forbedre livskvaliteten. Vi finner det veldig viktig at våre tjenester er organisert slik at vi også tar ansvar overfor ansatte og leverandører. Vi er dedikerte til å drive vår virksomhet på
en etisk og bærekraftig måte. Vi jobber kontinuerlig for å sikre at våre tjenester overholder FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter og OECDs retningslinjer for multinasjonale foretak. Den nye åpenhetsloven, som trådte i kraft 1. juli 2022, er en bekreftelse på at dette arbeidet er viktig. Åpenhetsloven forplikter Memira til å gjennomføre selskapsgjennomgang i samsvar med OECDs retningslinjer for multinasjonale foretak og å redegjøre for resultatet årlig.

Åpenhetsloven pålegger store selskaper å gjennomføre og redegjøre for selskapsgjennomgang i verdikjeden. Memira har jobbet strukturert for å fremme grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i verdikjeden det siste året. Vårt rammeverk for selskapsgjennomgang er basert på OECD Due Diligence Model for Responsible Business Conduct (2018).

Memira jobber for å sikre ansvar i alle deler av verdikjedene som våre klinikker og hovedkontor er en del av. Bærekraftig innkjøp og forsyningskjedestyring vil sikre at våre varer – hele veien fra
råvareproduksjon til behandlingsprosesser – ivaretar menneske- og arbeidsrettigheter og miljøet. Dette har vi utarbeidet i et livsløpsperspektiv og i rutiner og avtaler. Vi jobber med å presentere dette som en del av vår bærekraftstrategi og bærekraftsmål.

Selskapsgjennomgang gjør oss i stand til å identifisere, prioritere og håndtere negative menneskelige, sosiale og miljømessige påvirkninger i våre verdikjeder, enten de oppstår direkte i vår egen virksomhet eller indirekte gjennom vårt samarbeid med leverandører. Vi gjennomfører selskapsgjennomgang på våre behandlingsprosesser og nøkkelinnkjøp, og vi forventer at våre leverandører gjør det samme.

Memiras leverandører blir jevnlig evaluert på spørsmål som grunnleggende menneskerettigheter, anstendige arbeidsforhold, miljø og bærekraft. Vi bruker ulike metoder for dette, avhengig av leverandørens størrelse og risikofaktorer. For store leverandører eller leverandører med identifiserte risikofaktorer har vi hyppige evalueringssamtaler. Vi ber toppleverandørene om å være transparente om mulige bærekraftsrisikoer via Ecovadis. Leverandørene gjør deretter en egenvurdering, som inkluderer menneskerettighetsbrudd og fremme av grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester.

Basert på våre vurderinger i selskapsgjennomgangen, innebærer våre aktiviteter generelt begrenset risiko for negativ innvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige
arbeidsforhold.

I tilfeller hvor vi er usikre på hvordan leverandøren påvirker omverdenen, krever vi rapportering og dokumentasjon. Dersom en leverandør ikke kan påvise at grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold er forsvarlig ivaretatt, kan dette påvirke kontraktsforholdet med Memira. I normale tilfeller vil vi først forsøke å påvirke leverandøren til å minimere risikoen og rette opp i eventuelle brudd som er begått.

Kompetente, fornøyde og engasjerte medarbeidere er vår viktigste innsatsfaktor. Memira tilstreber å skape et godt og inkluderende arbeidsmiljø. Vi har konkurransedyktige betingelser i alle stillingskategorier og legger til rette for en sunn og bærekraftig balanse mellom arbeid og privatliv.

Våre kolleger er det bankende hjertet i organisasjonen vår. Vi støtter dem med klare arbeidsavtaler, et trygt arbeidsmiljø og opplæring og følger opp fraværet. I tillegg til vanlige klinikkmøter gjennomfører vi regelmessig medarbeidertilfredshetsundersøkelser samt en arbeidsmil-
jøundersøkelse. Dette inkluderer temaer: motivasjon, engasjement, atmosfære, opplevelse av medbestemmelse, fysisk og psykisk velvære, samarbeid, arbeidsbelastning og ledelse. Vi investerer i en kontinuerlig dialog for å kunne identifisere forbedringsområder og redusere risiko.
Dersom det skulle være grunn til å melde fra om avvik, så har vi en varslerpolicy med informasjon om konfidensiell rapportering. Konfidensiell rapportering er ikke ment å erstatte ledelsens
ansvar. Alle rapporter eller klager om uredelig oppførsel vil i utgangspunktet gå til Human Resources. Human Resources vil gjennomgå rapporten og planlegge en triage-vurdering for å prioritere undersøkelser av rapporter som indikerer alvorlige betydelige risikoer. Saken vil deretter bli overført til en uavhengig saksetterforsker.

Basert på våre vurderinger i selskapsgjennomgangen innebærer vår virksomhet generelt begrenset risiko for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Vi har redusert risikoen enda mer på temaet:

  • Materialer og utstyr: Memira sørger for at våre materialer og utstyr er oppdatert og vedlikeholdt i henhold til standard.
  • Personlig verneutstyr: Memira kjøper klær, masker, hansker etc. sentralt og sørger for at riktig CE-merking og/eller NEN-EN standarder følges.
  • Farlige stoffer: Det er utarbeidet en policy for håndtering av farlige stoffer, som hud- og overflatedesinfeksjonsmidler, løsemidler og rengjøringsmidler, diagnostiske prøver, legemidler som cytostatika, kjemikalier til laboratorier og rengjøringsmaskiner. Denne policyen omfatter lokal og europeisk lovgivning, slik at alle kan arbeide trygt.

Kontinuerlig forbedring

Vi jobber med å videreutvikle tilnærmingen til selskapsgjennomgang, og vi er også i full gang med å undersøke risikoen knyttet til brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Vi vil også skissere våre tiltak for å redusere denne risikoen. Dette vil være
et kontinuerlig arbeid i årene som kommer, hvor både risiko og tiltak vil endre seg i takt med samfunnsutviklingen og informasjonen vi får fra blant annet våre ansatte, våre leverandører og våre kunder.

Mer informasjon og spørsmål

Hvis du har spørsmål om vårt arbeid knyttet til etterlevelse av åpenhetsloven i Memira Norge, vennligst send dette skriftlig til:
Eva Halvorsen
Landssjef Memira Norge
eva.halvorsen@memira.no

PDF åpenhetsloven