Åpenhetsloven og vår aktsomhetsvurdering

Memira Norge

Memira har et ansvar som helseforetak for å opptre med åpenhet, integritet og etisk bevissthet i alle ledd av vår virksomhet. Dette innebærer at vi forplikter oss til å følge åpenhetsloven, som skal sikre menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i vår leverandørkjede og forretningspraksis.

Memira har en betydelig sosial innvirkning ved å forbedre synet til tusenvis av pasienter, noe som også øker deres livskvalitet. Vi anser det som vårt ansvar å sikre at våre tjenester er organisert på en måte som ivaretar både ansatte og leverandører. Vår forpliktelse er å drive virksomheten vår med høy etisk standard og bærekraft i fokus.

Memira jobber strukturert for å fremme grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i verdikjeden. Vårt rammeverk for selskapsgjennomgang er basert på OECD Due Diligence Model for Responsible Business Conduct (2018).

Om Memira

Memira er Nordens ledende aktør innen synskorrigerende kirurgi, med over 20 års erfaring og mer enn 150 000 fornøyde pasienter i Sverige, Danmark og Norge.

Siden 2019 har Memira vært en del av Bergman Clinics, en ledende europeisk helseaktør med sterkt fokus på kvalitet og pasientsikkerhet. Våre norske klinikker inngår i en skandinavisk kjede og er en del av Nordens største virksomhet innen synskorrigerende kirurgi. Totalt er vi til stede på over 60 lokasjoner i Norge, Sverige, Danmark og Nederland

Memiras hovedkontor er lokalisert i Stockholm og omfatter HR, markedsføring, økonomi og IT. Disse avdelingene rapporterer direkte til selskapets CEO og CFO.

Memira Norge består av 10 egeneide klinikker, hvorav 8 av disse tilbyr operasjonsvirksomhet, mens 2 er dedikert til for- og etterundersøkelser. I tillegg samarbeider vi med 2 Memira-sertifiserte partnere, som bidrar til å gjøre våre tjenester enda mer tilgjengelige. Hvert år gjennomfører vi rundt 10000 behandlinger i Norge. Våre mer enn 5500 pasienter er alle private og betaler for deres helsetjeneste selv. Noen få av disse har dekning gjennom privat helseforsikring. Memira har ingen samarbeid med det

offentlige, da dette er direkte regulert gjennom lovgivning. Vi tilbyr et bredt spekter av behandlinger tilpasset den enkeltes behov og forventninger, hovedsakelig laserbehandlinger, linseimplantat og linsebytte.

Memira Norge har i underkant av 50 årsverk og et nettverk av konsulenter spesialisert for øyekirurgi og sykepleier knyttet til virksomheten.

Memiras ansvar i verdikjeden

Memira arbeider for å sikre ansvarlighet i alle ledd av verdikjeden, både på våre klinikker og på hovedkontoret. Gjennom bærekraftige innkjøpsprosesser og forsyningskjedestyring sikrer vi at våre varer – fra råvareproduksjon til behandlingsprosesser – ivaretar menneskerettigheter, arbeidsforhold og miljøhensyn. Dette arbeidet er forankret i et livsløpsperspektiv og integrert i våre rutiner og avtaler. Vi jobber kontinuerlig med å tydeliggjøre dette som en del av vår bærekraftstrategi og våre bærekraftsmål.

Selskapsgjennomgang og leverandørevaluering

Gjennom selskapsgjennomgang kartlegger, prioriterer og håndterer vi potensielle negative sosiale og miljømessige påvirkninger i vår verdikjede, enten de oppstår direkte i vår egen virksomhet eller indirekte gjennom våre leverandører. Vi gjennomfører selskapsgjennomganger for våre behandlingsprosesser og kritiske innkjøp og forventer at våre leverandører gjør det samme.

Memiras leverandører blir regelmessig evaluert med fokus på grunnleggende menneskerettigheter, anstendige arbeidsforhold, miljø og bærekraft. Evalueringen tilpasses leverandørens størrelse og risikoprofil. Store leverandører eller leverandører med høy risikofaktor følges opp med hyppige evalueringssamtaler. Vi ber våre mest sentrale leverandører være transparente om bærekraftsrisikoer gjennom Ecovadis, hvor de gjennomfører en egenvurdering som dekker risiko for menneskerettighetsbrudd og tiltak for å sikre anstendige arbeidsforhold i produksjon og tjenesteleveranser.

Vår vurdering er at Memiras aktiviteter generelt medfører begrenset risiko for negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og arbeidsforhold. Dersom vi er usikre på en leverandørs påvirkning på omverdenen, krever vi ytterligere rapportering og dokumentasjon. Hvis en leverandør ikke kan påvise at menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold er ivaretatt, kan dette påvirke kontraktsforholdet med Memira. Som hovedregel søker vi først å påvirke leverandøren til å redusere risiko og rette opp eventuelle brudd.

Ansvar for ansatte og arbeidsmiljø

Kompetente, engasjerte og fornøyde medarbeidere er vår viktigste ressurs. Memira tilstreber et trygt, inkluderende og motiverende arbeidsmiljø, med konkurransedyktige betingelser og en bærekraftig balanse mellom arbeid og privatliv.

Våre medarbeidere er hjertet i organisasjonen. Vi sikrer dem klare arbeidsavtaler, et trygt arbeidsmiljø og kontinuerlig opplæring, samtidig som vi følger opp sykefravær og trivsel. I tillegg til faste klinikkmøter gjennomfører vi jevnlig medarbeidertilfredshetsundersøkelser og arbeidsmiljøundersøkelser. Disse dekker temaer som motivasjon, engasjement, arbeidsbelastning, samarbeid, medbestemmelse og ledelse. Vi legger stor vekt på å føre en åpen og kontinuerlig dialog for å identifisere forbedringsområder og minimere risiko.

Varsling og etiske retningslinjer

Dersom det oppstår bekymringer eller avvik, har Memira en varslerpolicy som gir ansatte mulighet til å rapportere konfidensielt. Varslingssystemet er ikke ment å erstatte ledelsens ansvar, men gir en ekstra trygghet for å håndtere alvorlige saker. Alle rapporter eller klager om uredelig opptreden går i utgangspunktet til Human Resources (HR), som gjennomfører en innledende vurdering og prioriterer saker som indikerer betydelige risikoer. Alvorlige saker overføres deretter til en uavhengig etterforsker for videre oppfølging.

Basert på våre vurderinger i selskapsgjennomgangen innebærer vår virksomhet generelt begrenset risiko for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Vi har redusert risikoen enda mer på temaet:

  • Materialer og utstyr: Memira sørger for at våre materialer og utstyr er oppdatert og vedlikeholdt i henhold til standard.
  • Personlig verneutstyr: Memira kjøper klær, masker, hansker etc. sentralt og sørger for at riktig CE-merking og/eller NEN-EN standarder følges.
  • Farlige stoffer: Det er utarbeidet en policy for håndtering av farlige stoffer, som hud- og overflatedesinfeksjonsmidler, løsemidler og rengjøringsmidler, diagnostiske prøver, legemidler som cytostatika, kjemikalier til laboratorier og rengjøringsmaskiner. Denne policyen omfatter lokal og europeisk lovgivning, slik at alle kan arbeide trygt.

    Vi har ikke avdekket brudd på menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold i rapporteringsår 2024. Vi har heller ikke avdekket vesentlig risiko for brudd eller andre negative forhold.

Kontinuerlig forbedring

Vi arbeider aktivt med å videreutvikle vår tilnærming til selskapsgjennomgang og kartlegging av risiko knyttet til brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Samtidig utvikler vi konkrete tiltak for å redusere denne risikoen.

Dette er et pågående arbeid som vil fortsette i årene fremover, hvor både risikovurderinger og tiltak vil tilpasses samfunnsutviklingen og ny innsikt. Vi baserer oss på informasjon fra våre ansatte, leverandører og kunder for å sikre en oppdatert og ansvarlig praksis.

Mer informasjon og spørsmål

Hvis du har spørsmål om vårt arbeid knyttet til etterlevelse av åpenhetsloven i Memira Norge, vennligst send dette skriftlig til:
Eva Halvorsen
Country Manager Memira Norge
eva.halvorsen@memira.no

Åpenhetsloven i PDF